Sunday, October 4, 2009

Bengkel FPE(04dis09)


Arini aku attend satu bengkel kecemerlangan fakulti aku anjurkan. Eventhough slot dier sikit je, tp input yg disampaikan tuh sgt laa bguna especially kpd kmi sbg bakal guru nieh....ms ice breaking...each person kne sebut 1no. ikut turn dari 1-10. then no.tu kne tulis dlm ketas..aku no.10..and then..dier psg lgu raya..n swuh kmi bersalam-salaman wish slamat ari raya n tuke2 kertas berno. kt tgn kte tu dgn org len...hurm habes satu dewan aku round...kalo la skali salam dpt dwet raya...puh!alangkah bestnye...pas dh tukar2 ketas..kte bley tgk no kte...no.4..then stiap no tu plak dier bg satu lgu raya...n kte kne humming bdsarkan lagu tuh utk cari org2 len yang sama no. ngn kte...aku no.4 dpt lagu M.Nasir...satu hari di hari raya....habis kembang kempis idung aku wat mende tu aritu...malu gak...tp2...lantak laa..sume org pon memg kne wat...hehe..pas dh jumpe sume ahli group kte...dier swuh berkenalan la plak...bukan takat nk kne ingt nama, nama mak, nama bapak, pekerjaan, n bil.sibling....aku bab hafal menghafal erm xde hal...cume...ade sorg budak India..susah nye nk igt nama dier...payah btoi....penat2 aku hafal...cet..penceramah tu bukn nk tnye pon...dh besar2 pon aku still tertipuu lg...tak terer btoi...
pastu...mcm kt sminar2 len slalu wat lah...kmi disuruh menjawab nth 150soalan kot...soalan ala2 inventori diri tuh....to kenal pasti pesonaliti diri sniri n career yg seswai ngn kte...after dh kire2...tolak campo sume...aku punye result aku dpt S.E.C=Social.Enterprise.C(xingt)..... S=person yg ske jumpe manusia, kalo sorang2 nnt dier dmam...ske wat kebajikan...cepat simpati...,E=person yg pandai wat duit (am I?) (ngabehkan dwet ade laa aku)hehe...yg slalu mendtgkn profit(is it tghu?)wuwu....C=person yg teliti, wat kje sungguh n very particular....menurut penceramah tuh, org yg ader S nie...memg sesuai laa jd cegu...erm pastu...kmi blaja cara berkomunikasi dgn berkesan dgn menggunakan Teori PAC....P=parent, A=Adult n C=child....dalam diri manusia nie...ble dier nk berkomunikasi, dier leh jd either P/A/C..menurut penceramah tuh...teknik paling berkesan ialah dgn menggunakan A...ckp mcm dewasa ckp ngn dewasa...walopon kte tgh ckp ngn student kte...bru laa student nk dgr ckp...kalo P more tu arahan...n pk dier je btoi....C plak very childish...nnt student x hormat....lebey kurg mcm tu laa....n paling menyentuh hati...ble penceramah tu cte pasal experience dier menjadi seorg warden di sebuah sekolah teknik....mcm2 laa yg dier cte...ade yg suicide, rokok tu biase laa....mati kne langgar lori pon ader...byk laa koleksi2 gambar or hasil nukilan student yg bunuh diri or...yg de masalah2 tu dikongsi bersama kami.....=) sonok dgr cte nye.....kate abeh kol 11...last2 jd kol 1 trus....tp x kisah laa...asalkn best...=)

No comments:

Post a Comment